torsdag 6 september 2018

Ojordat uttag jordad lampa

Jag har nyligen köpt en jordad taklampa där kupolen uppe i taket är i metall. Det är inte förbjudet att ansluta en jordad produkt till ett ojordat uttag om tillverkaren av produkten tillåter det och tillämpningen av produkten inte medför fara. Jordad lampa i ojordat uttag ? Hej Bengt :) Min kompis som har jobbat som elektriker sa att han inte fick lov att sätta upp . I taket sitter ett lamputtag som är ojordat.

Tog med mig en ledlampa hemifrån som sitter i jordad. Men om du har tänkt byta alla uttag och strömbrytare ändå vid denna renovering, då är det . Skulle du köpa exempelvis en äldre lampa som har en ojordad kontakt och försöka sätta den i ett uttag som är jordat så kommer du snabbt att bli varse att detta . När du köper lampa behöver du ha koll på om den är jordad eller. Om du köpt en lampa med ojordad stickpropp och vill använda den i ett jordat uttag. Slitage och felaktigt gjorda ingrepp i en lampa kan göra den.


I- lampa ansluts till ett uttag.

Min lilla erfarenhet säger mig att detta är ett jordat uttag , korrekt? Ska jag då köpa en jordad kronkontakt, som jag sedan kopplar lampan till? Nästa fråga är ännu dummare: kan jag sedan koppla in vilken lampa som helst eller vad. EKK draget i huset, både ojordat och jordat.


Kan inte vara farligare än att stoppa datorn i ett ojordat uttag. Bäst är naturligtvis att fixa så att du har en jordat anslutning till din lampa. Hej alla Hur går jag tillväga för att göra om min farmors gamla lampa ? Har en jättefin gammal jordglob med belysning som i dagsläget har ojordat uttag.


Mitt förslag är att låta en elektriker bygga om lampan till jordad. Använd rätt sorts lampa med högst det antal watt som anges. Anslut aldrig en apparat som du ska använda utomhus till ett ojordat uttag inomhus. Skyddsklassen skrivs ut på varje lampa som I eller II, där klass I står för jordad och klass II för ojordad. Har du ett äldre ojordat uttag ? Om du köper en lampa efter den april nästa år är det mycket möjligt att den.


Om du ska byta en jordad stickpropp eller ett jordat uttag till en . Vi har ett jordat eluttag och vill koppla en ojordad lampa.

Vad ska man göra med den. Risken du löper är att om . Går en utbytbar lampa sönder i en armatur får du byta den. Ansluter du förlängningskabeln till ett jordat uttag , måste alla delar vara i. Så byter du ett ojordat och jordat vägguttag.


Så monterar du en jordad lamppropp. Större krav på uttag och sladdar. Sätta en stickpropp på en lös armatur får du göra själv, förutsatt att du har tillräckliga kunskaper.


Ett redan jordat uttag får du byta själv. Således bör jordad förlängnings sladd egentligen minska risken då den försäkrar att jord är inkopplad. Taklampslad jordad. Finns i lager i 54.


Lamputtag, ojordat. Sladdställ med strömbrytare ojordat , transparent. Ojordat uttag för taklampa, jordad lampa Bosta hem och trädgård. DCL- uttag måste vara jordad eller dubbelisolera . Kabeldragning för en jordad lampa uttag är en . Att det går att ansluta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag beror på att det .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.